Kwaliteit

In het Schoolplan 2023-2027 wordt beschreven op welke manier wij verschillende doelen willen bereiken. Ieder jaar stellen we een jaar- of verbeterplan op. 

De belangrijkste ontwikkelpunten voor de school gedurende de komende jaren zijn:

  • Het team wil werken aan de school als professionele organisatie middels vergroting van de eigen professionaliteit en het maken van adequate afspraken. Ook als team leggen we de lat qua samenwerken steeds hoger. Bijvoorbeeld door voortdurend verbeteren van het effectief communiceren in een klein team met deeltijders. Het delen van ervaringen, kennis, collegiale consultatie in de vorm van: maatjeswerk, intervisie, benutten van specialismen, coaching door specialisten klassenconsultatie en feedback vragen/krijgen;
  • De komende tijd gaan we aan de slag met het nog beter afstemmen op onderwijsbehoeftes, werken aan het zelfstandig leren en werken, het samen en coöperatief leren, vergroten van de betrokkenheid en het actief leren en inzetten van nieuwe, m.n. (deels) digitale, middelen;
  • Ons onderwijsaanbod is voortdurend in ontwikkeling. We houden onze methodes en methodieken kritisch tegen het licht. Daarbij gaat het over afstemming van didactiek en het nóg beter aansluiten bij onze leerlingen. Zorgverbreding krijgt hierbij expliciet aandacht. Ook willen we meer aandacht voor andere culturen en religies en versterking van ons cultuuronderwijs.
  • De sterke kanten van de school nadrukkelijker in beeld brengen;
    • een sterk , jong team met allerlei specifieke deskundigheid.
    • het gebouw met de opgeknapte aula en de ruime schoolomgeving.
    • de doorgaande lijn met Kibeo, de organisatie voor kinderopvang met wie we het gebouw delen.
  • We willen de naam “kindcentrum” nadrukkelijk waarmaken. De voor- en naschoolse opvang zal meer ruimte krijgen binnen de school en wanneer de aanmeldingen bij Kibeo blijven groeien worden de basisgroep en bso-groep gesplitst, zodat er meer capaciteit ontstaat.;
  • Er is binnen ons schoolbestuur gekozen voor een goed kwaliteitssysteem: WMK-PO. Hiermee kunnen we...
    • Planmatig, cyclisch in beeld brengen en monitoren wat we al doen;
    • Borging realiseren;
    • Nieuwe onderdelen kwantitatief en kwalitatief beschrijven;
  • Om dit alles te kunnen realiseren krijgt ook ICT voortdurend aandacht. 
  • ‘Groenerwijs’  Vanaf schooljaar 2025-2026 starten we op De Regenboog in samenwerking met Kibeo met een nieuw toekomstgericht onderwijsconcept; ‘Groenerwijs’. Groenerwijs streeft naar gezonde, actieve, sociale en persoonlijk vaardige kinderen die zorg hebben voor medemens en omgeving. Groenerwijs biedt een op ervaring gerichte groene, leer- en ontwikkelomgeving (binnen en buiten).

Kwaliteitszorg
Om de kwaliteit van onze school te beschrijven, te onderzoeken, te verbeteren en te borgen, maken wij gebruik van een kwaliteitszorgsysteem, door zelfevaluatie en zelfverbetering willen wij de kwaliteit steeds verder ontwikkelen. Kwaliteit is keuzes maken en je daarvoor verantwoorden. Daarbij geldt: doen wat je zegt, de dingen goed doen, de goede dingen zeggen en daarover verantwoording afleggen. Door het integreren van waarneembare en meetbare kernkwaliteiten in het schoolplan kan een voortgaande stijgende lijn gerealiseerd worden. 

Leerling- en onderwijsvolgsysteem (Leerling in Beeld)  
In het zogenaamde Leerlingvolgsysteem wordt de voortgang van elk kind geregistreerd.  
 
Voor de kleuters gebruiken we: 
  •  KIJK!  
Voor groep 3 tot en met 8 gebruiken we: 
  • Methodetoetsen rekenen, spelling, lezen, begrijpend lezen, woordenschat en zaakvakken
  • Cito toetsen rekenen, spelling, lezen, begrijpend lezen en woordenschat
  • Cito Viseon voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling 
 

CITO Leerling in Beeld
Voor verschillende leerstofgebieden, o.a. technisch en begrijpend lezen, rekenen en spelling nemen we twee keer per jaar toetsen af. Deze zijn onderdeel van het Citoleerlingvolgsysteem. Het zijn landelijk genormeerde toetsen en deze geven ons en u een goed beeld van het niveau van de leerling. De niveaus worden aangeduid met een score tussen I en V.

Niveau I: hoogst scorende leerlingen
Niveau II: boven het landelijk gemiddelde
Niveau III: landelijk gemiddelde
Niveau IV: onder het landelijk gemiddelde
Niveau V: laagst scorende leerlingen 

Vastgestelde normen geven de leerkracht en de ouders een duidelijk beeld van de ontwikkeling van de leerling. Maar het mag nooit zo zijn, dat de hele ontwikkeling in scores wordt aangegeven. Of een kind zich prettig voelt op school is niet in cijfers uit te drukken. Een leerling is veel meer dan een toetsuitslag!

 
Image

Contact
Burgemeester Meester H. Popstraat 2
4671 ES Dinteloord

Telefoon: 0167-523326
E-mail: obsderegenboog@stichtingsom.nl

Privacy
Disclaimer
Cookiebeleid

Volg ons op Facebook

Over Stichting SOM
OBS de Regenboog is onderdeel van Stichting SOM (Samen Onderwijs Maken). SOM vormt de overkoepelende organisatie voor Openbaar Onderwijs met vier basisscholen in de regio West-Brabant en vijf basisscholen in de gemeente Reimerswaal, Zeeland.

Het bestuursbureau is gehuisvest in Bergen op Zoom en ondersteunt het bestuur, de schooldirecties en andere geledingen bij de ontwikkeling en de uitvoering van het beleid van Stichting SOM.

Onze Partners
kibeo abboscholen

 

 

Home
Onze school
Nieuws
Contact